Nyomtatás

 „Creative Teaching” Oxfordban

Az előző Erasmus+ továbbképzésem óta 3 év telt el, így már alig vártam, hogy felfedezhessem Nagy-Britannia egy másik szegletét, felfrissíthessem angol nyelvtudásom, és olyan új módszerekkel vértezhessem fel magam, amelyeket majd angol óráimon hasznosíthatok. Képzésem helyszínéül ezúttal a Lake School of English Oxford képzőintézményt választottam.

Július 15-én vasárnap érkeztem Oxfordba az esti órákban. Gondolatban régóta készültem erre az útra, hisz számtalan oxfordi kiadású könyvből tanítottam már, így egyszer mindenképpen szerettem volna eljutni az angoltanítás egyik „fellegvárába”. Telve várakozással tekintettem ki az Oxford utcáin végig suhanó busz ablakából. A rengeteg pici, ódon, fekete ház között egyszer csak felvillant az extravagancia 21. századi megjelenését tanúsító „cápás” ház, melynek tetején a kémények között egy óriási cápatest uszonyával felfelé kandikált az ég felé, mintegy visszarántva a látogatót a középkorból a 21. század jelenébe. Ez a kép elevenen meg is maradt bennem, hisz a város életében egyszerre jut érvényre a 21. század angol valósága és a már a középkorban is nagy hírnévre szert tett „college life” évszázados hagyománya.

Az oxfordi buszállomásról a „Wolvercote” nevű kertvárosban elhelyezkedő szálláshelyemre vitt  utam, amelyet kb. 15-20 perc buszozással lehetett elérni. Utánam kicsit később érkezett meg egy tanárnő Spanyolországból, akivel rögtön szóba elegyedtünk, s kiderült mindketten ugyanarra a kurzusra jelentkeztünk, tehát nemcsak lakótársak (ő az emeleten én a földszinten kaptam szobát), de csoporttársak is leszünk.

Hétfőtől aztán reggelente együtt mentünk busszal a belvárosba, majd onnan gyalog Oxford egyik fő utcáján a Saiid Business School-hoz. Út közben színes, talán a világ valamennyi nemzetét képviselő kavalkád fogadott bennünket. A tömegből kiemelkedő, vidám színfolt volt a párosával közlekedő, piros nyakkendős kínai tizenévesek csoportja.

A „Creative Teaching in the Secondary and Adult Classroom” címet viselő módszertani továbbképzést Oxford belvárosában a Saiid Business School tágas, belső udvarral kialakított szép, modern épületében szervezték meg. A Lake School of English Oxford többi tanfolyamát is ebben az épületegyüttesben tartották, így alkalmunk nyílt más tanártovábbképzésen részt vevő csoportokkal is kapcsolatba kerülni. Az épületben két hatalmas, modern, jól felszerelt ebédlő is helyet kapott, ahol a szünetekben a tea és a kávé ingyenesen állt rendelkezésünkre iskolánk jóvoltából, és ahol a nemzetközi ételek egész sora várt ránk. Az 1976. óta nem tapasztalt hőség mind a tanulókat, mind a tanárokat meglepte, hisz inkább hűvösre, mint kánikulára voltunk felkészülve. Szerencsére tantermünk az árnyas belső udvarra nyílt, így egészen elviselhető volt a rekkenő déli és kora délutáni kánikula.

Tanárunk, Geraldine Power az előre betervezett programon felül felmérte a csoport igényeit is, és a kért témákat beépítette az órákba, amelyeket hétfőtől péntekig 9:15-től 15:15-ig tartott, fél óra ebédszünettel, ill. egy délelőtti és egy délutáni kávészünettel.

Csoportunkban nemcsak európai nemzetek tanárai (spanyol, orosz, osztrák, olasz, magyar), hanem egy japán és egy hong kongi tanár is részt vett. Meglehetősen temperamentumos nemzetek kerültek össze, úgyhogy tanárunknak olykor nem volt könnyű a szót visszakapni. Mindenki igyekezett a legszenvedélyesebb hangnemben a saját álláspontját képviselni.

A tanfolyam tematikája három nagy pillérre épült: szókincs, grammatika, nyelvhasználat, és ezeknek a területeknek a tanítási módszertana. Így többek között a következő témákat vettük nagyító alá: Idioms, Idiomatic Intensifiers, Collocations, Phrasal verbs, Phrases /s.c.Weekend Phrases, Verb Patterns. Továbbá megvitattuk az írás tanításának módszertani problémáit, ötleteket gyűjtöttünk a tanórai motivációhoz, de kitértünk a kiejtés és intonáció fontosságára is. Így a kreatív és gyakorlati módszertani kérdéseken túl, saját angol nyelvi fejlődésünk is fókuszba került. Rengeteg hasznos anyaggal gazdagodtunk, a felvetett tanítási módszereket párban, vagy kisebb csoportokban is kipróbálhattuk. Összegzésként azt mondhatom, hogy a tanfolyam nagy erőssége a gyakorlati tanítási módszerekben mutatkozott meg.

Szerdán és pénteken rövidebb napunk volt, így ezeken a napokon kulturális látogatásokra került sor. A Lake School of English külön nekünk szervezett idegenvezetős városnézést, melynek keretében megtekintettük az egyik legrégibb és leghíresebb, a Harry Potter film forgatásának helyszínéül is szolgáló Christ Church College-t. A városnéző túra vezetője, Rob Tanner, nemcsak a híres college és a város történetébe, hanem annak legendáiba is beavatott bennünket.

A Blenheim Palace-látogatásra szintén ő vezette a csoportot. Szemléletes, szenvedélyes mesélése közben megelevenedett a történelem, hisz számtalan story-t megosztott velünk, amely a kastély és egykori lakói, többek között a Churchill család és maga Sir Winston Churchill életútját fűszerezte.

A hét végét is kulturálódással töltöttem. Az egyik csoporttárssal ellátogattunk Stratford-Upon-Avon városkába, Shakespeare szülővárosába. Végig jártuk a Shakespeare család egykori otthonát, a hangulatot fokozva, az egyik helyiségben Shakespeare színházi előadásokat nézhettünk szélesvásznú mozizás keretében, majd az udvarra érve, élő színházi előadás közönsége lehettünk. A középkori városka épületei, a templom, az iskola, a gazdasági épületek, a céhek, a kézművesek otthonai oly kifogástalan állapotban maradtak fenn az utókor számára, hogy az „Old Town” utcáit járva az ember már-már azt hihette időutazáson vesz részt. Az „Old Town” egyik templomában található a költőóriás kegyhelye.

Oxford legemblematikusabbb nevezetességei közül számomra kiemelkedő élményt nyújtott a Radcliff Camera, a Bodleian Library és a Magdalene College. Eláll az ember lélegzete, amikor VIII. Henrik, I. Erzsébet és még számos más angol uralkodó által adományozott könyvek között sétálgat a díszesen faragott fapolcok között. Az uralkodók portréi alatt, polcokkal körbezárt kis kabinettek helyezkednek el, ahol az uralkodók a számukra kialakított helyen olvasgathattak.

J.R.R.Tolkien az Oxfordi Egyetem angol nyelv és irodalom professzoraként tevékenykedett hosszú éveken keresztül, így az életéről szóló kiállítást a Weston Library-ban lehet megtekinteni, ahol rajzai is kiállításra kerültek.

Említésre méltó az „Ashmolean Museum” kínálata is, mely több emeleten ad otthont a világ valamennyi kultúrája tárgyi emlékeinek, művészeti alkotásainak, az egyiptomi múmiáktól a kortárs művészetekig.

A szabadidő eltöltésének további színfoltjai a városban elhelyezkedő óriási, több emeletes könyvesboltok, amelyekben mint egy könyvtárban le lehet ülni olvasgatni, akár este 7-ig is. Többször éltem a lehetőséggel.

Nagyszerű színházi élményt nyújtott az Oxford Castle szabadtéri színpadán „ Shakespeare eredetiben” „A Midsummer Night’s Dream” előadás is.

Oxford és környéke olyannyira bővelkedik látnivalókban, nevezetességekben, és oly gazdag kulturális programkínálattal is rendelkezik, hogy a bőség zavarával küzdve, igazán nehéz volt választani.

Nagy köszönet mindenkinek, aki lehetővé tette számomra ezt a tartalmas két hetes angliai tartózkodást, külön köszönet Véghné Juhász Krisztinának, aki az utazással kapcsolatos valamennyi tudnivalón túl, a legapróbb részletekre kiterjedő figyelemmel kísérte végig jelentkezésünket és projektünk megvalósításának mozzanatait.