Nyomtatás

Problem Solving and Decision Making – Dorea – Limassol, Ciprus – 2019.07.15-19.

    Idén a Dorea Educational Institute WTF szervezésében Cipruson, Limassolban vehettem részt 25 órás továbbképzésen az Eramus+ KA1 staff mobility program keretében.

    Már szombat délután megérkeztünk Limassolba (görög neve Lemesos), így a hétfőn kezdődő kurzusig bőven volt időnk feltérképezni a várost. Szállásunk a tengerparton, az óvárosban, az öreg kikötő közelében volt, így első sétánk a kerekesszékesek számára is hozzáférhetővé tett, öltözőhelyiséget, wc-t, zuhanyzót is tartalmazó ingyenes(!) strandtól a tizenhat kortárs szobrászati alkotást tartalmazó, kávézókkal, éttermekkel tarkított Promenádon vezetett a kikötőbe, majd a belvárosba.

    Vasárnap meglátogattuk az ország délkeleti csücskében fekvő Ayia Napa gyönyörű vidékét, ahol a helyiek szerint Ciprus legszebb strandja található.

    A kurzus mindennap kilenctől fél négyig tarott, egy fél órás kávé- és egy egyórás ebédszünettel megszakítva. Iskolánk a belvárosban, az 1931-ben épült 40 méter magas víztorony közvetlen közelében volt. Ebédünket az iskolától két percnyi sétára lévő étteremben költöttük el, ahol mindennap kipróbálhattunk valami helyi különlegességet. A jól felszerelt teremben tízen hallgattuk a kurzust, a hat magyar résztvevő mellett négy román kollégával. Trénerünk pszichiáter-pszichológus végzettségű volt, így a kurzus a problémamegoldás ilyen típusú hátterére, személetére koncentrált.

    A hétfői nap az ismerkedős játékok után a kommunikációról szólt. Megtanulhattuk, hogyan legyünk jó hallgatóság, beszélgettünk a visszacsatolás fontosságáról is. Úgy vélem mindkét terület fontos, és a napi rohanásban elhanyagolt és alulértékelt a tanítási munkánk során. Szemléletes példán keresztül tapasztalhattuk meg mennyire fontosak a kommunikációs csatornák, és ezek tisztasága, valamint azt is, hogy attól, hogy valami nekünk világos, egyáltalán nem biztos, hogy a többieknek is az. Hétfőn este csapatépítő jelleggel a csoport a kurzus szervezőivel egy ciprusi-libanoni étteremben vacsorázott, ahol megtapasztalhattuk, milyen is egy 10-14 fogásos meze, souvlakival, és a helyi édességgel a machallepivel.

    A kedd az érzelmeké volt. Beszélgettünk a 34 000 azonosított érzelem legfontosabbjairól, a szimpátia és az empátia közötti különbségekről. Megismerhettük az EQ (érzelmi intelligencia) komponenseit, az érzelmi tudatosság lehetőségeit.

    Szerdán a az elfogadás, a tolerancia volt a fő téma. Beszélgettünk arról, hogyan kezeljük a természetes érzelmi érintettséget, a kríziseket, hogyan „legyünk nagyobbak a pillanatnál”, hogyan „lépjünk ki a dobozból”.

    A negyedik nap a csoport-managementről, a tanár túlzó befolyásáról az integráció fontosságáról szólt.

    A kurzus ötödik napja szervezett kirándulás volt. Kisbusszal elvittek minket Kourionba, a Limassoltól 13 km-re található ókori városállam területére. Hivatalosan az egyesült Királyság területén járva megtekinthettünk egy ma is működő ókori színházat, láthattuk a feltárt város különböző korokból származó maradványit, lakóházakat, vízvezetéket, agorát. Megcsodálhattuk a mozaikpadló maradványit is, és tanúi lehettünk a folyamatosan zajló feltárási, helyreállító munkálatoknak is. Innen a Troodos hegységben található Omodosba mentünk, ahol megtekinthettük a Szent Heléna keresztjének egy darabját is örző, zarándokhellyé lett kolostort, valamint egy, a közelben található kis helyi borászatot, ahol a helyi finom borok mellett pisztácialikőrt és a soutzoukost is megkóstolhattuk. Innen Ciprus két természetes vízeséseinek egyikéhez látogattunk.

 

Building a Positive Learning Environment – EDUCulture – Limassol, Ciprus – 2019.07.22-27.

    A második héten az EDUCulture szervezésében vettem részt egy 30 órás kurzuson. Négy fős csoportunkban két magyar, egy szlovák és egy finn kolléga volt, de a bemutatkozás, a kurzus részét képző szervezett túrák, a kurzus során csoportmunkában készített prezentációk bemutatásakor csoportunkat összevonták a párhuzamos képzés csoportjával, így román, észt, horvát, spanyol kollégákat is megismerhettünk.

    A kurzusnak egy belváros közeli hotel konferenciaterme adott otthont, kiváló felszereltsége segítette a munkát. A hétfő délelőtt az ismerkedésé és a bemutatkozásé volt. Ezt elősegítendő a résztvevők prezentációkkal, iskolájukat, városukat bemutató kisfilmekkel készültek. Megbeszéltük a következő napok menetrendjét, a ránk váró feladatokat. A csoportokra osztott résztvevőknek a kurzus szervezett túrái, városnézései alatt fotókat kellett készíteniük, melyeket előre adott szempontoknak alárendelve (pl. motiváló tanulókörnyezet megtalálása) kellett csoportosítani, majd a kurzus elfogadásához szombat délelőtt a többiek előtt prezentálni. A napi két órás ebédszünet lehetőséget teremtett nem csak az ebéd kényelmes elfogyasztására, de egymás megismerésére, a csoportmunkához szükséges ötletelésre is. Ebéd után kiindulási alapként a résztvevők ismertették, ki milyen gyakorlatokat alkalmaz a pozitív tanulói környezet megteremtésére saját iskolájában. Majd beszélgettünk a tanár vezető szerepérő, az osztályterem hatékony berendezési lehetőségeiről. Délután Kourionba látogattunk, amely olyan nagy és olyan sok érdekes látványosságot tartalmaz, hogy második alkalommal is sok újat tudtam felfedezni. A kurzus hétfőn, akár csak a többi napon délután öt órakor ért véget.

    A kedd a tantermi tanulásé volt, tanultunk a tanár-diák kapcsolatról, a hatékony kommunikációs módszerekről, a tanulói figyelem felkeltésének és fenntartásának módszereiről. Délután a stressz és a stresszkontoll, a tanulói sokféleség kezelése volt a téma.

    Szerdán Limassolt ismerhettük meg. Ellátogattunk az archeológiai múzeumba, megnéztünk egy magán felajánlásból épült és működő, kortárs ciprusi művészeti alkotásokat bemutató múzeumot. Ellátogattunk a limassoli várba, amely arról is nevezetes, hogy itt kötött házasságot Oroszlánszívű Richárd. Túránk zárásaként megtekintettük a korábban működő szentjánoskenyér malmot is.

    Csütörtökön a rasszizmus, a bullying, a tanulói viselkedési problémák voltak a témáink. Ötleteket kaphattunk ezek kezelésére vonatkozóan.

    Pénteken az ország fővárosába Nicosiába (görögneve Lefkosia) látogattunk. Nicosia a világ egyetlen megosztott fővárosa, keresztül húzódik rajta a görög-török határ, miután a törökök az 1960-ban függetlenségét elnyert Ciprus egy részét elfoglalták 1974 júliusában. Azóta ez a terület Törökországhoz tartozik, de a görög ciprióták csak „Ciprus északi része”-ként emlegetik. Nicosiában megnéztük a helyi történelmet bemutató múzeumot, valamint az obszervatóriumot, ahonnan 360 fokos körpanorámaképet kaphattunk a városról és a környékről. Szabadidős programunk keretében egyénileg ellátogattunk a török részre (útlevél illetve személyi igazolvány szükséges). A különbség egyre inkább érezhető, ahogy beljebb sétálunk a török részre, láthattunk például katolikus templomból átalakított mecsetet is, de az emberek ugyanolyan kedvesek, segítőkészek és ugyanolyan jól beszélnek angolul.

    Szombaton bemutattuk prezentációinkat és átvettük bizonyítványainkat, email címeket cseréltünk, a Facebook-on is ismeretségeket kötöttünk, a későbbi nemzetközi kapcsolatokat segítendő. A tartalmas előadások komoly szakirodalmi hivatkozásokat tartalmaztak, s ha az a rengeteg anyag, tudás amit kaptunk nem lenne elég, a kurzus után emailben több, vezető tudományos folyóiratban a közelmúltban megjelent cikket is kaptunk tanulmányozásra.

    Az érdekes, kiválóan szervezett kurzusok mellett megismerhettem Ciprus múltját és jelenét, gasztronómiai és építészeti különlegességeit, a helyiek lazaságát, kedvességét, segítőkészségét is. Köszönöm koordinátoraimnak, pályázatíró kollégáimnak a fentieket lehetővé tevő segítségét.