Nyomtatás

FACING BEHAVIOURAL PROBLEMS – Indiscipline, racism and bullying in the classroom – EDUculture – Limassol, Ciprus – 2019. 07. 15-21.

 

Idén nyáron az EDUculture képzőintézmény szervezésében Cipruson, Limassolban vehettem részt egy két hetes tanártovábbképzésen az Eramus+ KA1 staff mobility program keretében.

Az első héten a viselkedési problémákról, és azok kezeléséről tanultunk. A képzésen részt vevő 22 fő osztrák, román, szlovén, spanyol és magyar kollégákból tevődött össze. Az első nap reggelén feszültségoldó, ismerkedős játékokkal kezdtük, melyek nagyszerűen megalapozták a későbbi oldott, fesztelen légkört. Ezt követően mindenki röviden bemutathatta iskoláját, annak képzési profilját, erősségeit. A résztvevők a pedagógusok széles skáláját lefedték, hiszen óvodapedagógusok, általános és középiskolai tanárok egyaránt akadtak, gimnáziumból és szakiskolákból is érkeztek kollégák. Kisebb települések óvodái, iskolái, és nagyobb városok hatalmas, több ezer diákot oktató intézményei is képviseltették magukat a kurzuson.

   

Az oktatónk, Elena irányításával mélyrehatóan áttekintettük a fegyelmezetlenség, a rasszizmus és a zaklatás (bullying) elméleti háttérét, azok kiváltó okait és hatását az iskolai életre. Beszéltünk arról, hogyan lehet a rasszizmus és zaklatás áldozatait felismerni, és mit lehet tenni ezen problémák megszüntetése és főleg megelőzése érdekében. Az elmélet mellet oktatónk nagy hangsúlyt fektetett a jó gyakorlatok bemutatására, kipróbálására is. Több alkalommal kisebb csoportokra bontva, rövidebb feladatokat végeztünk, amelyek kiváló alkalmat kínáltak a külföldi kollégákkal való tapasztalatcserére, szakmai vitákra. Egy nagyobb, csoportos projektfeladatot is kaptunk, iskolai erőszak-megelőző programot kellett megterveznünk, melyet a záró napon, szombaton mutattunk be. Prezentációnkhoz a kurzus részét képező szervezett túrákon, városnézéseken fényképeket kellett készítenünk, ezekkel pozitív, motiváló üzeneteket közvetítve diákjainknak. Én három spanyol és egy magyar kolléganővel dolgoztam együtt, akik nagyon kooperatívan, kreatív ötleteiket megosztva, jó csapatjátékosként vettek részt a feladat megvalósításában, élveztem a sikeresen zárult közös munkát. Mindeközben sokat beszélgettünk az iskolában felmerülő problémákról, amely nagyon tanulságos volt számomra.

   

A kurzus részeként ellátogattunk Ciprus szigetének több városába, így megismerkedhettünk annak gazdag, 11000 éves kultúrájával, történelmi emlékeivel. Hétfő délután a stratégiai szempontból fontos, középkori Kolossi kastélyt látogattuk meg. Szerdán Limassol bejárása és megismerése volt napirenden. Az archeológiai múzeumban betekintést nyerhettünk a sziget gazdag kulturális örökségébe. Helyi kortárs művészek képzőművészeti alkotásait tekintettük meg egy kisebb, ingyenesen látogatható galériában. Végigsétáltunk a város legvonzóbb turisztikai látványosságán, a Promenádon. A szépen kialakított és pálmafákkal övezett tengerparti sétányt egy park határolja a város felől, mely szökőkútjaival, szoborparkjával, kávézóival és szabadtéri sportpályáival a helyiek és a turisták kedvence. Ezután a történelmi belváros felé vettük az irányt, és a sétáló utcán eljutottunk a limassoli várig. Túránk zárásaként egy ma már múzeumként üzemelő malomba látogattunk, mely a Ciprus egykor legnagyobb exportcikkének számító szentjánoskenyérfa magját dolgozta fel.

   

   

   

Pénteken a fővárosba, Nicosiába (görög neve: Lefkosia) utaztunk, mely a világ egyetlen megosztott fővárosa. Az 1972-es török megszállás után a sziget két részre szakadt, és Nicosián a mai napig keresztül húzódik a görög-török államhatár. A Ciprus történelmét bemutató múzeum megtekintése után felmentünk a csaknem 40 méter magas obszervatóriumba, ahonnan csodás körpanoráma tárult a szemünk elé. A nap hátralevő részében, szabad program keretében látogatást tettünk a ciprióták által „északi résznek” nevezett török oldalon. Az okmányok (személyi igazolvány vagy útlevél) ellenőrzése után átléphettük a határt és tehettünk egy sétát a bazárok, éttermek, és mecsetek között. Habár jól érezhető a görög és a török rész gazdasági fejlettsége közötti különbség, azonban az emberek ugyanolyan kedvesek, barátságosak a turistákkal, és ugyanolyan jól beszélnek angolul.

A képzés szombaton ért véget, a projektfeladatok bemutatása után átvettük a tanúsítványokat, majd elbúcsúztunk a hazautazó kollégáktól. Távozásuk előtt elérhetőséget cseréltünk, és ismeretséget kötöttünk a facebookon is.

 

A szombat délutánt a limassoli állatkert meglátogatásával és strandolással töltöttük.

A két kurzus között, vasárnap, szervezett kirándulás keretében Paphosban jártunk, ahol az UNESCO Világörökség részét képező ókori mozaikokat tekintettük meg. A területen egyébként különböző korokból feltárt romok is találhatóak, mint a hellenisztikus, vagy a bizánci időszakból fennmaradt emlékek. A legimpozánsabb mégis az egykori paloták mintegy 2000 négyzetméternyi mozaikpadlójának rekonstruált maradványa.

   

   

 

EDUCATION OUTSIDE THE CLASSROOM – Learning from sites, museums, monuments & nature – EDUculture – Limassol, Ciprus – 2019. 07. 22-27.

 

A második heti kurzuson a tantermen kívüli oktatás lehetőségeit tárgyaltuk és gyakoroltuk. A képzés résztvevői között spanyol, finn, észt, szlovák, horvát, román és magyar kollégák is voltak. Az első nap ez alkalommal is az ismerkedéssel telt, röviden bemutattuk magunkat és az intézményünket. Már délután megkezdtük a tantermen kívüli oktatásban rejlő lehetőségek felfedezését, ugyanis Kourion ókori városába kirándultunk. A feltárt ősi királyság területén mozaikkal borított padlójú épületek, és egy hatalmas amfiteátrum fogadott minket, melynek kitűnő akusztikáját a mai napig színházi és zenei előadásokon élvezi a közönség.

   

 

A képzés során ír származású trénerünk, Zara vezetésével közösen átbeszéltünk a tantermen kívüli oktatás minden szegmensét. Többek között szó esett ennek előnyeiről, fontosságáról, azonban nem maradtak ki a megvalósítás nehézségei sem. Összeszedtük, milyen feladatok hárulnak ránk a kirándulás, múzeumlátogatás, vagy terepi gyakorlat tervezése során, és hogyan keltsük fel diákjaink motivációját. Ötleteket kaptunk, hogyan csináljunk kedvet a programhoz, hogyan vonjuk be a tanulókat a tervezés és megvalósítás folyamatába. Sorra vettük azt a rengeteg dolgot, melyre az iskolán kívüli környezetben figyelnünk kell, milyen gondok merülhetnek fel, és mit tehetünk ellenük, illetve, mit tegyünk a problémák megoldása érdekében, ha szükséges. A program végeztével feladatunk nem ér véget, a beszámolás, esetleges pénzügyi elszámolás, és a tanultak összegzése a diákokkal együtt ugyanolyan fontos része a programnak. A pro és kontra érvek felsorakoztatásakor kiderült, a különböző országokban nagyjából hasonló nehézségekbe ütköznek a pedagógusok, ha tantermen kívüli programot szerveznek diákjaiknak. Abban azonban egyöntetűen megegyeztünk, hogy olyan lehetőségeket rejt magában, ami megéri a szervezésre fordított rengeteg időt és energiát. Összességében a kurzus végére megerősítést nyertünk abban, hogy törekvéseink a tantermen kívüli programok kiaknázása terén helyesek, és erőfeszítéseink megtérülnek, így motiváltabban, munkánk iránt elkötelezetten vettük át tanúsítványainkat.

A képzés során többször alkalmunk nyílt saját bőrünkön megtapasztalni a tantermen kívüli tanulás élményszerű és motiváló mivoltát. Szerdán Limassol bejárására került sor, ami azonban második alkalommal is tartogatott meglepetéseket. Meglátogattunk, többek között, egy színház múzeumot, egy folklór múzeumot és a városi parkot. A nagy melegben, ciprióta módra, jegyes kávéval hűtöttük magunkat a kávészünetben. Sétánkat a várnál zártuk az elmaradhatatlan csoportkép készítésével. Pénteken megint Nicosia volt a program, így alaposabban is körülnézhettem, megismerhettem a fővárost.

   

   

Az előzőhöz hasonlóan, ezen a képzésen is egy kaptunk egy projektfeladatot. Ezennel egy tantermen kívüli programot kellett megterveznünk diákjaink számára. A hét során készített saját fényképeinkből pedig egy prezentációt kellett készítenünk, ami a diákok motiválását szolgálja. Olyan képeket vártak tőlünk, ami üzenetet közvetít arról, miért is jó utazni, eddig ismeretlen helyeket felfedezni. Ebben a projektfeladatban egy horvát és egy magyar kolléganővel dolgoztam együtt, és nagyon élveztem a közös munkát. Hamar egy hullámhosszon voltunk, elképzeléseink találkoztak, így remekül együtt tudtunk működni. Természetesen elérhetőséget cseréltünk, tartjuk a kapcsolatot és tervezzük a jövőbeli szakmai együttműködés lehetőségét.

Az képzőintézmény szakmai felkészültségét dicséri, hogy még a kurzus vége után is küldtek nekünk szakirodalmat, a témával foglalkozó szakemberek, tudományos lapok publikációit. Kapcsolatépítésünket támogatta a csütörtökre szervezett közös vacsora, ahol megkóstolhattuk a 16 fogásos ciprusi különlegességet, a „mezet”-t, és kellemesen elbeszélgettünk a szigetország finom borai mellet.

Várakozásaimat is felülmúlta, mi mindent tanultam az Afrodité szigetén töltött két hét alatt, mind a tanteremben, mind azon kívül. Megismerhettem az ország hihetetlenül gazdag, az őskorba visszanyúló kultúráját, és jelenét, megkóstolhattam gasztronómiai különlegességeit. Az emberek kedvessége és lazasága elvarázsolja a turistát, nyitott, a sokféleséget elfogadó szemléletük pedig jó példával jár elől.

Köszönöm koordinátoraimnak a segítséget, a Tempus Közalapítványnak pedig a lehetőséget erre a kulturális és szakmai feltöltődésre.